Wat mijn werk zo gevarieerd maakt? ABG bestaat weliswaar uit drie gemeenten, maar er is maar één telefoonnummer. Het komt allemaal bij ons binnen! Iedere gemeente heeft zo zijn eigen manier waarop zaken worden geregeld. Ik vind dat heel leuk: het is nooit eentonig.
Neem zoiets als het oud papier. In Baarle-Nassau haalt een extern bedrijf dit op. In Alphen-Chaam doen vrijwilligers van de harmonie en fanfare dat. Ook in Gilze is er een stichting die het ophaalt, en in Rijen doet de gemeente het zelf. Mede die verschillen maken dat we bij het Klantcontactcentrum echt allerlei verschillende soorten vragen krijgen; een inwoner met een vraag over zijn paspoort of een bedrijf dat iets wil weten over uitkeringen. Regelmatig kan ik iemand direct zelf helpen, soms is het heel inhoudelijk op een bepaald onderwerp. Op zo’n moment zet ik het door naar de juiste vakspecialist.
Iedereen helpen, dat is de uitdaging
We krijgen ook vragen die helemaal niet bij ons horen, bijvoorbeeld dat de wijkagent niet bereikbaar is. Maar ook dan helpen we natuurlijk graag! Als mensen niet weten waar ze naar toe moeten bellen, bellen ze de gemeente. En dat is alleen maar leuk, want juist dat maakt het zo afwisselend. Laatst belde er een vrouw, ze zat opgesloten in de berging van haar appartementencomplex. Gelukkig stonden er containers met daarop: Heeft u vragen? Bel de gemeente! Nou, dus dat deed ze, waardoor we haar konden uitleggen wat ze het beste kon doen om ‘gered’ te worden. Ja, ik wil altijd helpen en iedereen de aandacht geven die hij verdient. Dat de inwoner snapt dat ik alles heb gedaan dat ik kan om hem verder te helpen, daar ga ik voor.
Iets voor een ander betekenen, de afwisseling in het werk én de gemoedelijke sfeer. Dat samen maakt dat ik mijn werk zo waardeer. De mensen hier zijn tolerant en begripvol naar elkaar. Het zijn natuurlijk dorpen, de ondertoon is vriendelijk en warm. En dat bevalt me prima!