Beleidsadviseur Maatschappelijke Ontwikkeling

32 uur per week,
max. € 4.722,-
(Schaal 10)

Samenvatting

Ben jij een verbinder met visie, die maatschappelijke vraagstukken niet uit de weg gaat? Verbind je werelden en zet je koers uit voor maatschappelijke verandering en ondersteuning en wil jij écht verschil maken in het leven van onze inwoners? Dan ben jij de beleidsadviseur van de toekomst die wij zoeken.

Wij zoeken namelijk een beleidsadviseur Maatschappelijke Ontwikkeling die onze afdeling Sociaal Beleid komt versterken!

ABG Organisatie

Bij de ABG-organisatie doe je betekenisvol werk in een kleurrijke, inspirerende en uitdagende omgeving. Je doet het voor de bewoners van niet minder dan drie gemeenten: Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen. Het werken voor drie gemeenten biedt veel kansen én uitdagingen. Iedereen die je nodig hebt is bereikbaar en benaderbaar en dat verwachten we ook van jou. Binnen de ABG-organisatie nodigen we je uit om mee te denken, je verantwoordelijkheid te nemen en af en toe een tikkeltje eigenwijs te zijn.

ABG-gemeenten. Helemaal jouw werk!

We werken binnen de afdeling met taakveldteams, in dit geval met het taakveldteam Maatschappelijke Ontwikkeling. De opdrachten zijn zeer uiteenlopend en iedereen heeft een aandachtsgebied. We vinden het belangrijk dat je breed in te zetten bent en het niet erg vindt om van thema te veranderen wanneer de praktijk daarom vraagt. Het gehele team heeft met elkaar een gezamenlijke verantwoordelijkheid om het werk gedaan te krijgen.

Als beleidsadviseur maatschappelijke ontwikkeling geef jij richting aan bijvoorbeeld de thema’s zoals inclusie, vrijwilligersbeleid, mantelzorgondersteuning, sociale cohesie, seniorenondersteuning, buurt- dorpsraden en maatwerkondersteuning op het gebied van wonen, vervoer en verplaatsen (Wmo).

De kern van je rol is het vertalen van maatschappelijke trends en signalen naar krachtig en uitvoerbaar beleid, in nauwe samenwerking met inwoners, collega’s en partners in het veld.

Je durft te experimenteren, maakt gebruik van data en inzichten, en werkt in netwerken waar je regie voert zonder de baas te zijn. Je verbindt strategisch denken met praktische oplossingen – met oog voor de menselijke maat.

Dit is wat je meebrengt

Wij zoeken een proactieve collega die actuele kennis heeft van het sociaal domein en meer specifiek op het gebied van de (brede) Wmo. Voor jou is het geen probleem om te switchen tussen verschillende onderwerpen. Dit betekent dat je goed bent in het prioriteren en de basisprincipes kent van projectmatig ontwikkelen.

Wat vraagt dit van jou?
  • Samenwerken en netwerken: Je bent een natuurlijke verbinder binnen complexe netwerken van inwoners, instellingen en collega’s.

  • Innovatief en lerend vermogen: Je bent nieuwsgierig, experimenteert met nieuwe aanpakken en leert van wat werkt (én wat niet).

  • Datagedreven en analytisch: Je benut data, onderzoek en signalen uit de samenleving als basis voor je beleid.

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: Je beweegt effectief in een bestuurlijke omgeving, herkent belangen en weet hierin te navigeren.

  • Regie en eigenaarschap: Je neemt initiatief, houdt overzicht en weet processen en mensen in beweging te krijgen.


Wat breng je verder mee?
  • Een afgeronde hbo- of wo-opleiding;

  • Relevante werkervaring binnen het Sociaal Domein;

  • Ervaring (pre) met beleidsontwikkeling binnen het sociaal domein;

  • Sterke communicatieve vaardigheden: zowel mondeling als schriftelijk;

  • Lef, flexibiliteit en een stevige dosis maatschappelijke betrokkenheid;

  • analytische, pragmatische en toekomstgerichte instelling;

  • Ervaring met politiek-bestuurlijke advisering in een dynamische politieke omgeving;

  • resultaatgerichtheid en weerbaarheid in een dynamische omgeving.


Kun je niet achter al deze punten een vinkje zetten? Geen zorg. Solliciteer gewoon. Samen ontdekken we wat we kunnen doen.

Waarom werken bij ABG-Gemeenten?

De ABG-organisatie is een unieke organisatie. Wij ondersteunen drie gemeenten: Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen. Samen met de drie gemeentebesturen zorgen wij dat onze producten en diensten zijn afgestemd op de behoeften van inwoners, bedrijven en belangenverenigingen. Je standplaats is Rijen, daarnaast werk je soms ook op andere locaties en er zijn mogelijkheden om vanuit huis te werken.

Is dit helemaal jouw werk?

Fijn! Afhankelijk van je opleiding en ervaring bieden we je een salaris in aanloopschaal 9 of de functionele schaal 10. Dit is maximaal € 4.722,- bruto per maand voor 32 uur per week (schaal 10). Samen met jou bepalen we wanneer je begint.

Naast je salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget van 20,45%. Dat is op basis van dit maximumsalaris €966,- extra per maand! Hiermee kan je sparen of extra verlof kopen. Je kunt het ook laten uitbetalen op een door jouw gekozen moment. Aan jou de keuze!

We hebben in totaal 28-32 uur beschikbaar. Wij bieden je graag een overeenkomst voor de duur van één jaar en als we allebei tevreden zijn, gaat dat over in een contract voor onbepaalde tijd.

Wat mag je nog verwachten?
  • Elke maandag vers fruit op onze locaties;

  • Een laptop en telefoon om mee te werken;

  • Een uitgebreid aanbod in secundaire arbeidsvoorwaarden (fietsleaseregeling, korting sportabonnement of gezond eten);

  • Een goede werk-privé balans met flexibele werktijden;

  • Optie voor thuiswerkvoorzieningen;

  • Ruimte voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling;

  • Goede pensioenregeling via ABP;

  • Een actieve personeelsvereniging die elke maand wat organiseert;

  • Heel veel nieuwe en leuke collega’s!

Dit wordt helemaal jouw afdeling!

De afdeling sociaal beleid bestaat uit ongeveer 50 collega’s maar uiteraard heb je ook veel contact met andere collega’s van binnen en buiten de afdeling, en ook met mensen van buiten de organisatie.

Je komt terecht op een afdeling waarin collega’s elkaar makkelijk vinden en betrekken. Iedereen voelt zich verantwoordelijk voor de gezamenlijke resultaten. We zijn flexibel en denken graag in mogelijkheden. Daarbij verdelen we de werkzaamheden zo veel mogelijk op basis van de talenten van de teamleden. We steunen elkaar om het werk gezamenlijk gedaan te krijgen.

Wacht niet te lang!

Reageren kan tot en met 11 mei 2025. Je kan solliciteren door je CV en motivatiebrief te uploaden!

Datum sollicitatiegesprekken

Zet onderstaande datums alvast vast in je agenda. Mochten wij je uitnodigen voor een gesprek dan zullen we je voor een van de onderstaande data uitnodigen.

Sollicitatiegesprek 1: 14-05-2025
Sollicitatiegesprek 2: 19-05-2025

Heb je nog vragen?

Wil je meer weten of heb je vragen over de functie? Bel gerust met Emily Verbaan, Manager SB. Het telefoonnummer is 06-14314933 of stuur een mail naar emilyverbaan@abg.nl.

Wil je meer informatie over het sollicitatieproces? Bel dan met onze HR-adviseur, Floor Jansens. Het telefoonnummer is 0639492036 of stuur een mail naar FloorJansens@abg.nl.

Delen? Graag!

Is dit toch niet jouw nieuwe job? Maar ken je iemand bij wie deze vacature op het lijf geschreven is?
Doe ons en die persoon dan een enorm plezier en deel deze vacature. Alvast bedankt!

Meer vacatures

Administratieve ondersteuner

20 uur per week,
max. € 2.128,-
Wij zoeken een gedreven ondersteuner die onze bezwaarschriftencommissie en klachtenafhandeling op rolletjes laat lopen. In deze veelzijdige rol zorg jij ervoor dat bezwaarschriften en klachten efficiënt, zorgvuldig en correct worden verwerkt. Met jouw inzet draag je bij aan een soepele afhandeling van deze processen.

Medewerker sociaal team

24 uur per week,
max. € 3.542
Samenwerken aan complexe (jeugd)casuïstiek in een ontzettend leuk team!

Klinkt dit als iets wat jij leuk vindt? Dan is dit jouw kans om te schitteren in de wereld van het sociale domein. In deze functie ben jij de regisseur die complexe hulpvragen van inwoners in goede banen leidt.